دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

سال ۱۳۱۷ کلنگ ساخت راه‌آهن تهران تبریز در حالی به زمین زده شد که مسیر آن از روستاهای جی، امامزاده حسن و... می‌گذشت که آن زمان به روستاهای بلوک غار معروف بود. گذر این خط از بافت مسکونی برای همسایه‌های مجاورش دردسرساز شد که خواندن سرنوشتش خالی از لطف نیست.

قطار تهران - تبریز

همشهری آنلاین- زهرا سرویان: تقریباً به دلیل شروع جنگ جهانی دوم و حواشی آن بیست سال کار ساخت و بهره‌برداری خط راه‌آهن تهران - تبریز، زمان برد، تا در نهایت ۴ اردیبهشت سال ۱۳۳۷ با ریل‌گذاری تا شهرستان میانه کار ساخت و بهره‌برداری از خط راه‌آهن تبریز-تهران به پایان برسد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

زدودن خط‌خطی‌های خط استراتژیک

در این میان هم با توسعه زندگی شهری و افزایش مهاجرت به تهران روستاهای بلوک غار خیلی زود تبدیل به محله‌های مسکونی مانند امامزاده حسن، فلاح، امین‌الملک و... شدند و در دل محدوده شهرداری کنونی مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار گرفتند. تبدیل شدن زمین‌های بایر کشاورزی به محله‌های مسکونی و همسایگی با ریل قطار تهران و تبریز به مرور زمان آسیب‌های اجتماعی به همراه داشت؛ آسیب‌هایی مانند آلودگی صوتی، ناامنی و....

یکی از معضلاتی که در رسانه‌ها درباره آن به کرات صحبت شده بود پرتاب سنگ به شیشه قطارهای در حال عبور از این مسیر از سوی کودکان و نوجوانان بود که گاهی حتی باعث شکستن شیشه قطار و آسیب‌ دیدن مسافران می‌شد. علاوه بر این، به دلیل عبور ریل قطار از این مسیر تا مدت‌ها منطقه ۱۸ شبیه جزیره‌ای سرگردان و فاقد امکانات رفاهی در مسیر قطار راه‌آهن تهران و تبریز قرار داشت تا اینکه ساماندهی نقاط آسیب‌پذیر، ساخت زیرگذر، نصب نرده‌های حفاظتی برای جلوگیری از پرتاب سنگ به شیشه‌های قطار باعث کاهش آسیب‌ها و معضلات این مسیر شد. مسیر ریلی خط آهن ۷۴۸‌کیلومتری تهران-تبریز یکی از خطوط مهم راه‌آهن تهران و نیز ایران محسوب می‌شود. این مسیر در حمل کالا از مرکز ایران به ترکیه و اروپا نقش مهم و اثرگذاری دارد.

زدودن خط‌خطی‌های خط استراتژیک

همچنین روی زیر گذر مسیر خط آهن - تهران تبریز طرح بی‌نظیری اجرا شده که باغ‌راه حضرت فاطمه الزهرا (س) نامگذاری شده است. این مسیری که در مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار گرفته و یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری شهر تهران محسوب می شود. طول تقریبی این باغ راه حدود ۹ کیلو متر و مساحت آن ۵۰هکتار اسست و تا کنون بخشی از آن به بهره برداری رسیده و تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

کد خبر 804266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    موقعی که مدیران ناکارامد داشته باشی مسیری که میتوانست از میدان راه اهن تا حداقل فردیس جنوب کرج بهترین مسیر تراموای تهران باشد بدون خرج بدون تقاطع بدون پله برقی کنار خط اهن تراموا جا داشت حتی میتوانستند ان را تا میدان خراسان و شوش هم امتداد بدهند میدانید چرا چون نان نداشت